A West Hamilton McMaster Egyetem kutatása során kiderült,
hogy a hangszeres zenetanulás pozitív változásokat okoz az agy bizonyos
területein, ezáltal javulnak a mentális képességek. A hangszeren való játék
többek között fejleszti az összpontosítást, a koncentrációt és pozitívan hat a
memóriára is.
Laurel Trailor, a West Hamilton Egyetem igazgatója,
kutatásai során arra a felismerésre jutott, hogy a zenetanulás hatására javul a
gyerekek felfogóképessége, memóriája és összpontosítási készsége, melyek jobb
tanulmányi eredményhez vezetnek az iskolában.
A közös zenélés a másikra való odafigyelést és érzékelést
is fejleszti. Trailor szerint ennek az lehet az oka, hogy a motoros és
hallási készségek együttes összjátékaként tudunk csak megszólaltatni egy
hangszert, ami erősen bevonja a figyelmet, memóriát és a koncentrációt. Az
agynak ezek a területei elkezdenek gyorsabban fejlődni. A közös zenélés pedig
egyéb készségeket, például a másikra való odafigyelést és érzékelést is
fejleszti.
A passzív zenehallgatás ezzel szemben nem igényel ilyen
„erőfeszítéseket” az agyunktól, ezért nem is fejleszti ugyanolyan hatékonyan a
mentális képességeket, mint a hangszeren való játszás.
A különböző hangszerek más és más területet mozgósítanak az
agyban.
A Harvard Egyetem kutatója, Gottfried Schlaug szintén
komoly összefüggést talált a kisgyermekkori zenei képzés és a mentális
képességek fejlődésével kapcsolatosan. Szerinte a zene pozitív hatása azonban a
verbális és nonverbális képességekre is kihat. Kutatásai során azt is
felfedezte, hogy a különböző hangszerek más területet módosítanak az agyban. Az
énekesek agyában bekövetkező változások némileg eltértek a vonós vagy
billentyűs hangszereken játszókétól.
A zenélés és a nyelvi képességek fejlődése között még
szembetűnőbb összefüggés talált például a diszlexiás gyerekek körében. „Az
eredmények arra utalnak, hogy egy zenei beavatkozás, mely erősíti az alapvető
felfogóképességet, bizonyos nyelvi hiányokat is orvosolhat,” nyilatkozta
Schlaug.
A zenélő gyerekek jobban teljesítettek a pszichológiai
teszteken is.
Glenn Schellenberg a Toronto Egyetem pszichológia
professzora közvetlenül azt vizsgálta, hogy a zene kihat-e a személyiség egyéb
területeire is, mint viselkedés, szociális készségek, beilleszkedés,
konfliktuskezelés, intelligencia. Ezt azonban nem könnyű vizsgálni, hiszen
számos egyéb tényező is közrejátszik, mint családi háttér, szülők anyagi helyzete,
az oktatás minősége. Ennek ellenére Schlennberg egyértelműen azt tapasztalta,
hogy számos pszichológiai és kognitív teszten jobban teljesítenek azok a
gyerekek, akik zenét tanulnak. Schellenberg előszeretettel hangoztatja, hogy a
hangszeres zenetanulás nem csak a mentális képességre van pozitív hatással,
hanem a személyiséget is fejleszti.
BEJELENTKEZÉS KONZULTÁCIÓRA
BEJELENTKEZÉS KONZULTÁCIÓRA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
A hozzászólásodban kérlek írd meg, hogy válaszadás esetén hogyan szólíthatlak!😊 Köszönöm