Amit én hirdetek az egyáltalán nem vallás, mert én nem anyagról, vagy szellemről, vagy Istenről beszélek. Azt sem kérem követőimtől, hogy higgyenek, keressék kegyeimet, imádkozzanak hozzám. Ez a világ tele van szenvedéssel, az élet gyötrelmes. Minden szenvedés oka a kínzó vágy, az önimádat, s függőség. Egyetlen gyógyír erre, a vágyak módszeres megsemmisítése. A Nirvána a tudat megvilágosodása, önmagunk kézbentartása, koncentráció és meditáció. Ez vezet a bölcsességhez.
A Himalája déli előhegységeiben él a közép-ázsiai eredetű
szkíták Sákja nemzetsége. 2500 évvel ezelőtt élt királyuk, Suddhodana Gautama,
Kapilavasztut tette meg székvárosának, ahol hatalmas palotát építtetett; béke
és boldogság kísérte uralkodását. Felesége, Majadévi királyné a király
nagybátyjának volt a leánya, aki a Szkíta nemzetség szomszédos ága felett
uralkodott.
Házasságuk gyermektelen maradt húsz esztendeig. Ám egyszer a
királyné különös álmot látott – egy fehér elefánt hatolt be méhébe testének jobb
oldala felől – és az éjszaka áldott állapotba került. A király és a nép boldog
várakozással tekintett a királyi gyermek születése elé. A királyné a szülés
közeledtével a szokásnak megfelelően elindult szülei otthonába. Gyönyörű
tavaszi napfény ragyogta be a vidéket, és útközben a menet megállott pihenni a
Lumbini ligetben.
Mindenütt asóka virágok pompáztak, a királyné gyönyörködve
nyújtotta kezét egy ág után, és az üde ligetben egy fiúgyermeket hozott a
világra. Ég és Föld megörvendeztek, az egész mindenség gyönyörködött a királyné
és az ifjú herceg dicsőségében. Ez a nevezetes nap a holdév negyedik hónapjának
nyolcadik napja volt. A király öröme nem ismert határokat. A gyermeket
elnevezte Sziddhartának, aminek jelentése: Minden kívánságot beteljesítő.
Ám az örömet hamarosan szomorúság követte a királyi
palotában. Alig néhány nappal a szülés után, a jóságos Majadévi királyné
hirtelen meghalt. A gyermeket a királynő húga, Mahapradzsapati fogadta magához.
A közeli hegyekben élt Aszita, a nagytiszteletű remete.
Felfigyelt a királyfiból áradó ragyogásra, és eljött, hogy láthassa a
gyermeket. Megpillantván a következőt mondotta: „Ez a gyermek, ha felnő, és a
palotát választja, hatalmas király lesz, és leigázza a világot. De ha lemond az
udvar örömeiről és a belső ösvényre tér, Buddha lesz, és megszabadítja az
összes lényt."
A király szívét kezdetben örömmel töltötte el a jövendölés.
De az idő múltával egyre erősödött benne az aggodalom, félt, hogy fia a palota
pompája helyett a hontalan remeteséget választja.
A herceget hétéves korában tanítani kezdték a polgári és
katonai művészetekre, de őt gondolatai más irányba vonzották. Egy tavaszi napon
apjával kisétáltak a palotából, és együtt figyeltek egy földművest, amint a
földjét szántotta. Az ekevas kifordított a földből egy gilisztát, amit egy
madár azonnal magával ragadott. Az ifjú herceg elgondolkodva ült le egy fa
árnyékába, és döbbenten suttogta maga elé: „Ó, hát minden élőlény egymás
életére tör?” A herceget, aki születése után oly hamar elveszítette édesanyját,
mélyen megrendítette ezeknek a parányi lényeknek a tragédiája. Ahogy
növekedett, a seb úgy mélyült napról-napra szívében, mint egy forradás a fiatal
fán. Az emberi élet szenvedése egyre mélyebben és mélyebben vésődött elméjébe.
Nem feledvén a remete jóslatát, a király az idő múltával
egyre jobban aggódott fiáért. Megtett mindent, hogy vidámnak lássa, és
gondolatait más irányba terelje. Végül, fia életének tizenkilencedik
esztendejében feleségül kérte számára Szupprabuddhának, Majadévi királyné
bátyjának, Devadaha uralkodójának leányát, Jasodara hercegnőt.
A herceg a palotában a tavasz, az ősz és az esős évszak
különféle pavilonjaiban belemerült a zene, a tánc és egyéb érzéki gyönyörök
élvezetébe. Így telt el tíz esztendő. A palota fényűző gondtalansága azonban
nem adott neki lelki békét. Kíváncsiságtól hajtva a falakon kívüli világra,
négy alkalommal kilovagolt, és szembesült az öregség, betegség és halál
elkerülhetetlenségével, valamint a belső ösvény lehetőségével. Hazatérve,
gondolatai újra és újra visszatértek az emberi élet igazi értelmének
kérdéséhez.
„A palota minden kincse, a test egészsége, az ifjúság virága
– mit érnek számomra mindezek?” – gondolkodott el. – „A fiatalság tovaröppen, a
testet betegség béklyózza, a halál elől nincs menekvés. Az ifjúság gőgje, az
egészség gőgje, a lét gőgje – el kell vetnünk mindezeket."
„Állandó küzdelemben a létért, természetszerűleg
próbálunk megragadni valamely magasabb rendű értéket. Elismerjük, hogy az
öregedés, a betegség és a halál elkerülhetetlen, és mégis a hasonlóan üres és
mulandó dolgok között kereskedünk. Ám ekkor rossz úton járunk.”
„Az élet értelme túlmutat minden emberi szenvedésen. Aki ezt
felismeri, az jár a helyes úton. A gyönyörökkel terhes udvari életben én, úgy
látszik, rossz úton próbálkozom.
” Belső vívódása folytatódott egészen huszonkilencedik
életévéig, amikor fia, Rahula megszületett. Ekkorra már végleg megcsömörlött az
udvar hívságaitól, és elhatározta, hogy fényűző életét a hontalan kolduló
remete vándorló életére cseréli fel. Egy nap apja elé állt, és megkérdezte:
„Atyám, te önzetlenül szolgálod néped. Kérlek, mondd meg nekem: egész királyi
hatalmaddal és a rendelkezésedre álló számtalan eszközzel, képes vagy-e
megvédeni alattvalóidat a betegség, öregkor és halál szenvedéseitől? Én ezt a védelmet
kívánom megtalálni minden lény számára.” És egy éjszaka kedvenc lova, a hófehér
Kanthaka hátán, kocsihajtója, Csandaka kíséretében elhagyta a palotát.
Gyötrelmei azonban nem értek véget, ördögi hangok próbálták
megkísérteni: „Térj vissza a palotába, keress más megoldást, s az egész világ a
tiéd lehet”. De a felismerés, hogy a világi dolgok soha nem nyújthatnak végső
megnyugvást, képessé tette e hangok elhallgattatására. Fejét leborotválta, és
koldulócsészével a kezében elindult dél felé.
Először egy Bhagava nevű remetét keresett fel, és
tanulmányozta annak aszketikus gyakorlatait, majd Arada Kalamához és Udraka
Ramaputrához csatlakozott, hogy megtanulhassa módszereiket, melyek segítségével
elmélyülésen keresztül óhajtották elérni a Megszabadulást. Egy ideig követte
útmutatásaikat, de hamarosan világossá vált számára, hogy a Megvilágosodást
ezekkel a gyakorlatokkal nem érheti el. Végül Magadha földjére vándorolt, és
Uruvilva erdejében élt aszketikus életet a Nairandzsana folyó partján, nem
messze a Gaja kastélytól.
Szinte emberfeletti önmegtartóztatással elmélkedett. Ezzel a
gondolattal ösztökélte magát: „Soha a múltban nem volt, nincs a jelenben, és a
jövőben sem lesz olyan aszkéta, aki nálam őszintébben törekedett, törekszik
vagy fog törekedni.” Célját azonban nem sikerült elérnie. Az erdőben töltött
hat esztendő után feladta önsanyargató életmódját, megfürdött a folyóban, és
elfogadott egy csésze tejet a közeli faluban lakó leány, Szudzsata kezéből. Öt
társa, akikkel már hat éve folytatta együtt aszketikus életét, ámultan
figyelte, amint tejet fogad el egy leánytól. Úgy vélték visszaesett a világi
életbe, és ezért magára hagyták.
Ily módon a herceg egyedül maradt. Bár még gyenge volt, és
minden további erőfeszítés az életét veszélyeztette, mégis folytatta az
elmélyülés gyakorlatát. Eltökélten fogadta meg magában: „Vérem elapadhat, húsom
elsorvadhat, csontjaim széjjelhullhatnak, de erről a helyről addig nem távozom,
amíg a Megvilágosodáshoz vezető utat meg nem találtam.”
A következő éjjel leírhatatlan, eltökélt küzdelmet
folytatott. Elméjében zavaros gondolatok kergették egymást, sötét árnyak
fenyegették, mindenfelől ördögi csábítások kísértették. Azonban megtalálta a
középutat: a küzdelmet abbahagyta, és békés elmével, körültekintően és
figyelmesen, lépésről-lépésre, gondolatról-gondolatra megvizsgálta mindazt, ami
bensőjében játszódott, míg végül saját zavaros elméje fölé emelkedett, és
megtapasztalta a tiszta elme megfoghatatlan és leírhatatlan állapotát.
Végérvényesen és tökéletesen felébredt a zavaros elme álomhoz hasonló,
szenvedéssel teli kábulatából.
Mire a hajnalcsillag feltűnt a keleti égen, a herceg elméje
tiszta volt és ragyogó, akár a beköszöntő nappal. Megtalálta az utat a
Megvilágosodáshoz. A negyedik holdhónap tizenötödik napján, életének harmincötödik
esztendejében a herceg Megvilágosulttá, Buddhává lett.
Ez időtől kezdve többféle néven ismerték. Úgy beszéltek
róla, hogy ő a Buddha, a Tökéletesen Megvilágosodott, a Tathagata, a Szkíta
Bölcs, Sákjamuni, Akit a Világ Tisztel.
Megvilágosodása után nem kezdett azonnal tanítani. Nem állt
szándékában tudását ráerőszakolni másokra. Azonban az istenek tudomására
jutott, hogy Buddhává lett, és Bráhma vezetésével elébe járultak, s
tisztelettel felkérték, ossza meg tudását a szenvedő lényekkel.
Mélységes együttérzéstől indíttatva először a Varanasziban
lévő szarvaskertbe indult, hogy találkozzon öt előző társával, akikkel együtt
töltötte az aszkézis hat esztendejét. Ők kezdetben kételkedtek benne, mivel
feladta az önsanyargatást, de szavai hallatán bizonyosságot nyertek, és első
tanítványaivá szegődtek, akiknek a Négy Nemes Igazságról tanított. Ezután régi
barátja, Bimbiszara király radzsagrihai palotájába ment, ahol barátját
megnyerte tanításainak. Innen továbbindulva járta az országot. Tanított, alamizsnából
élt, és életmódját, mint követésre érdemes példát ajánlotta fel az embereknek.
A tömegek úgy fogadták tanításait, mint a szomjúhozó a vizet, az éhező az
ételt. Két hírneves tanítvány, Sáriputra és Modgaljajana kétezer követőjével
csatlakozott hozzá.
Buddha apja, Suddhodana király, bár szívében még sajgott a
seb, melyet fia ütött a palota elhagyásával, rövid tartózkodás után hűséges
követője lett. Mahapradzsapati, Buddha nevelőanyja, Jasodara hercegnő, Buddha
felesége ugyancsak hittek benne és követték – rövid idő alatt a szkíták egész
Sákja nemzetsége csatlakozott hozzá. Hatalmas sokaság gyülekezett köré, hogy
hűséges híve és követője legyen.
Hosszú vándorutakon tanított szerte az indiai
szubkontinensen, valamint Közép-Ázsia országaiban, és nagyon sok embert nyert
meg tanításainak. Így telt el negyvenöt esztendő. Nyolcvanéves korában
Vaisaliban, útban Radzsagrihából Sravaszti felé betegség támadta meg. Ekkor
kinyilatkoztatta, hogy három hónap múlva elhagyja e földi életet. Továbbutazott
Pávába, ahol állapota súlyosra fordult az ételtől, amit Cunda patkolókovács
ajánlott fel neki. Nagy fájdalmai és gyengesége ellenére tovább indult, és
elérte a Kusinagarát övező erdőt.
Két hatalmas szálafa között pihenve, élete utolsó
pillanatáig folytatta a tanítást. Úgy tért meg a tökéletes nyugalomba, hogy
bevégezte feladatát, mint a legjóságosabb ember, a világ legnagyobb tanítója.
Testét Kusinagarában hamvasztották el, Anandának,
legkedvesebb tanítványának vezetése alatt. Hamvainak – melyek között sok-sok
ereklyegyöngy csillogott – egy részét Adzsataszatru király és hét szomszédos
uralkodó magának követelte. Kusinagara királya ezt visszautasította, és a
nézeteltérés már-már háborúval fenyegetett. A válságot végül egy Drona nevű
bölcs tanácsával oldották meg, s a hamvakat megosztották a nyolc hatalmas
királyság között. A halotti máglya maradványait és a hamvakat tartalmazó
cserépedényt két másik uralkodónak ajánlották fel. Buddha emlékére sztúpákat
építettek, amelyekben kegyelettel gondozták maradványait.
Amikor tanítványai megkérdezték, újjá fog-e születni e
világon, Buddha így válaszolt: „Embertestben nem születek újjá, ám minden szent
könyvben, minden egyes betű az én megtestesülésem lesz. Tiszteljétek ezért a
könyveket ennek megfelelően! Emellett, tizenkét évvel halálom után eljő a
Földre a Második Buddha, a Szkíta Oroszlán, a Lótuszban Született, aki Orgyen
birodalmában egy tavirózsa kelyhében ölt testet. Az ő áldása és az enyém között
nem lesz különbség.”
Online bejelentkezés konzultációra : Bejelentkező Űrlap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
A hozzászólásodban kérlek írd meg, hogy válaszadás esetén hogyan szólíthatlak!😊 Köszönöm